AirBnB jaettu hinnoittelu vs. yksinkertaistettu hinnoittelu
Airbnb jaettu hinnoittelu vs. yksinkertainen hinnoittelu
Majoittajat, joilla on käytössään jaettu hinnoittelu (Split Fee) ja ottavat kanavanhallinnan käyttöön, huomaavat että Airbnb muuttaa hinnoittelunsa automaattisesti yksinkertaiseksi (Simplified Pricing). Mitä tämä tarkoittaa, mitä etuja ja haittoja siitä on ? Siitä tarkemmin tässä kirjoituksessa.
Perinteinen jaettu hinnoittelu (Split Fee)
Yksinkertaistettu hinnoittelu (uudempi Simplified Pricing)
Voinko valita kumpaa käyttää ?
Et (kun käytät kanavanhallintaa). Yksinkertaistettu hinnoittelu on ollut pakollinen 7. joulukuuta 2020 alkaen majoittajille, jotka käyttävät kolmannen osapuolen ohjelmistoja ts. kanavanhallintaa. Se on myös pakollinen majoittajille, joilla on vähintään yksi perinteinen majoituskohde (kuten huoneistohotelli, hostelli, huoneistopalvelu jne.), sijainnista tai kolmannen osapuolen ohjelmistojen käytöstä riippumatta.
Toisin sanoen kun siirrytään entistä ammattimaisempaan majoitustoimintaan -> tämä suunta on pakollinen.
Kuinka paljon vieraasi maksavat majoittumisesta?
Uuden yksinkertaistetun hinnoittelumallin myötä majoittajilla on täysi hallinta vieraan maksamasta kokonaishinnasta, eikä lopullisen hinnan päälle lisätä erillistä vierasmaksua. Tätä mallia on Booking.com käyttänyt jo vuosia.
Näin se toimii, kun vaihdat yksinkertaistettuun hinnoitteluun: Vieras näkee 0 € palvelumaksun, ja klikatessaan lisätietoja hän saa selityksen hinnoittelurakenteesta.
Huomaa, että sinun pitäisi korottaa hintoja ja siivousmaksua 14 %-15% säilyttääksesi saman tulotason kuin aiemmin.
Kumpi on parempi ?
Airbnb kertoo, että yksinkertaistetun hinnoittelun mukaiset kohteet saivat jopa 17 % enemmän varauksia verrattuna kohteisiin, joissa käytettiin perinteisiä palvelumaksuja.
Yksinkertaistetun hinnoittelun edut:
- Täysi hallinta siitä, mitä vieraasi maksavat majoituksesta.
- Ei erillistä palvelumaksuriviä vieraan näkökulmasta. Vieraat näkevät nämä lopulliset hinnat etukäteen ilman yllätyksiä maksuvaiheessa. Parempi käyttökokemus -> johtaa korkeampaan käyttöasteeseen ja sitä kautta helpommin Superhost-statukseen.
- Hinnoittelurakenne vastaa esimerkiksi Booking.comin kaltaisia alustoja => Tämä helpottaa hintojen asettamista ja synkronointia kanavanhallinnan kanssa toimiessa. Voit siis käyttää samaa hinnoittelustrategiaa kaikille kohteillesi.
- Voit kasvattaa tulojasi, vaikka vieraat maksaisivat saman verran.
Huomioi nämä seikat:
- Yöhinta voi näyttää korkeammalta kuin kilpailijoilla.
- Vieraiden odotukset voivat kasvaa näkyvän yöhinnan perusteella.
- Majoittajan maksama palvelumaksu voi kasvaa pidemmissä varauksissa (palvelumaksu pitkissä varauksissa Split Feessä on ollut pienempi).
Lopuksi
Koska Airbnb suosittelee vahvasti yksinkertaistettua hinnoittelua, on syytä uskoa, että saatat saada enemmän näkyvyyttä hakutuloksissa siirtyessäsi uuteen rakenteeseen.
Ota yhteyttä meihin niin autamme!
Kommentit
Lähetä kommentti